Îmblânzirea bestiei: cum să-ți faci telefonul mai puțin stresant

E aproape imposibil să-ți imaginezi viața, acum, fără telefon. Și totuși, este unul dintre cei mai mari generatori de stres.

Share

Mă trezește dimineața. Îmi spune ce mai fac prietenii mei (și prietenii lor). Mă anunță când primesc un mail. Mă ajută să mă orientez (slavă cui a inventat Waze-ul!). Are grijă să nu uit zilele de naștere ale apropiaților. Păstrează pozele mele preferate și e oricând gata să facă altele, noi. Îmi cântă, iar la nevoie, se transformă în carte sau în televizor la drum lung. 

Și totuși, uneori, simt că luxul suprem ar fi nu ultimul model de iPhone, ci să nu mai am telefon mobil. Deloc.

Una dintre cele mai reușite zile de naștere din viața mea a fost cea petrecută în Turcia, la mare. Pentru că eram în afara Uniunii Europene, tarifele la internet și apeluri mi-au impus o disciplină strictă: foloseam mobilul exclusiv în hotel, unde era WiFi, iar în restul timpului făceam ceva nemaipomenit: trăiam viața atunci, acolo. M-am prins de ce a fost atât de reușită acea zi de naștere. În loc să petrec ore-n șir răspunzând la mesaje, le-am petrecut cu ai mei și cu mine. O schimbare plăcută!

Desigur, n-aș renunța la telefon. Nu-mi permite nici meseria, însă nici nu mi-ar plăcea să mă lipsesc de toate calitățile acestui gadget fără de care nu ies din casă. Nici măcar să iau un litru de lapte. Pentru că nu știu niciodată dacă nu mă va suna cineva de-acasă să mă roage să mai iau ceva. Ah, și pentru că plătesc cu telefonul!

Partea neplăcută este că, pe lângă beneficiile clare cu care vine la pachet, telefonul mobil e și o sursă constantă de stres. Culori, sunete, alerte, vibrații: telefonul îți deschide ușa spre lume, însă surpriza mare o ai când îți dai seama că nu doar tu poți accesa lumea. 

Pe „ușița” asta metaforică dă năvală și lumea spre tine. 

Iată câteva idei care ne ajută să găsim calea de mijloc. Nu, nu aruncăm telefonul pe geam. Dar nici nu mai acceptăm să fim sclavii lui. Mergem pe prietenie.

1. Oprește notificările.

Semnalele sonore sunt extrem de stresante. Ne împiedică să ne concentrăm, ne scot din atmosfera unui film, ne abat atenția de la interlocutor. Pur și simplu oprește notificările (Whatsapp, Messenger, mail, rețetele sociale etc). La început, ți se va părea ciudat. FOMO (fear of missing out), adică teama de a nu rata ceva își spune cuvântul și în relația cu telefonul. Dar vei descoperi curând că nu e capăt de țară să nu răspunzi imediat unui mesaj și nici să nu tresari de fiecare dată când cineva îți dă Like pe Facebook. 

2. Pune toate aplicațiile pentru social media într-un singur folder.

Dacă ai pe ecranul principal Facebook, Instagram și cine știe ce alte rețele, ți se pare că te complici să le muți pe toate în alt folder? Ai dreptate. Asta e și ideea. Când nu mai sunt atât de la-ndemână, te vei gândi de două ori. Ce ți-e mai de folos în următoarele 10 minute? Să te uiți cu jind la pozele prietenilor, din vacanță sau să te relaxezi cu ochii pe fereastră ori la o cafea cu un coleg de birou?


3. Fizează-ți un program pentru verificat telefonul.

Ideea e să nu mai stai cu ochii-n telefon non-stop. Și să nu mai intri ba pe Facebook, ba pe Instagram de câte ori iei telefonul în mână. Uneori, ai nevoie să vezi cât e ceasul. Durează 3 secunde. Alteori, vorbești la telefon. Durează cât durează. Însă când ai terminat, ai terminat. Setează-ți programul după cum știi că ți-e confortabil. Eu am încercat să-mi acord o singură tură pe zi, seara. N-a funcționat. În schimb, mă pot plia pe un program care-mi permite să verific ce am de verificat de trei ori pe zi. Poate pentru tine ajunge mai puțin, poate ai nevoie de mai mult. Dar respectă ce ai stabilit. Mail-urile de muncă se pot verifica și pe calculator, la fel și mesajele de la colegi (Whatsapp e chiar mai simplu de folosit în varianta desktop). 

4. Dă telefonul pe modul silențios când petreci timp cu oameni.

Avem atât de puțin timp pentru noi, familia și prietenii noștri, încât e maaaare păcat să petrecem acele clipe unii lângă alții, dar cu mintea-n altă parte. Lăsați telefoanele să-și tragă sufletul în altă încăpere, în poșetă sau reduse la tăcere. E altă conexiune interumană când te privești în ochi, când nu lași gândurile să fugă spre LinkedIn și când ești, cu adevărat, prezent. Iar asta este o regulă și când interacționăm cu copiii. Cum să le cerem să nu mai stea mereu cu ochii-n ecrane, dacă noi înșine îi ascultăm cu o jumătate de ureche și privirea spre telefon?

Magic People: Melania Medeleanu

Make Life Magic, 00:48:36
Podcast

5. Fă-ți cadou o zi pe săptămână!

Este, poate, cea mai drastică măsură împotriva stresului creat de telefon. Chiar așa, când ai ieșit ultima dată din casă fără el? Îți propun să-ți faci cadou o zi fără telefon pe săptămână. Dacă pare prea mult, o jumătate de zi. Sau măcar o seară. Pune-l pe modul Airplane și uită că-l ai. Va fi ciudat la început, dar apoi vei descoperi cât de relaxant poate fi să nu-ți distragă atenția la de viață. De la ceea ce faci. De la cine ești. Iar dacă depinzi prea mult în munca ta de telefon, alege o zi, o jumătate de zi sau o seară în weekend. Promit, va fi un cadou nemaipomenit!


Foto: Pexels


Share