Magic News

Bogdan Enoiu - Despre micromobilitate şi mobilitate urbană. Cum poţi circula civilizat cu preţuri mai mici decât la taxi

Bogdan Enoiu, fondatorul agenției McCann Erickson şi cel care a lansat serviciul de micromobilitate şi mobilitate urbană Flow, a fost invitat în această dimineaţă la Magic FM.

El ne-a explicat cum se poate circula civilizat în Bucureşti, Cluj sau Timişoara şi cum putem avea o viaţa mai curată.

Flow nu înseamnă însă doar trotinete electrice, ci şi maşini electrice la care acum poate avea oricine acces.

 

Cum funcţionează seviciul de mobilitate şi micromobilitate urbană

Oraşele nu sunt gândite pentru acest secol şi se blochează din cauza traficului. Numai în Bucureşti sunt 1 milion 200 de mii de maşini, care poluează oraşul. Lor li se adaugă doar vreo 2000 de trotinete în sistem sharing şi aproximativ 10.000 ale oamenilor.

Oamenii îşi duc copiii la şcoală, îi iau de la şcoală, orele nu coincid cu cele de birou. “Multe lucruri trebuie să conclucreze la fluidizarea traficului.”, spune Enoiu.  

Oamenii ajung la birou după care îşi lasă maşinile în garaj pentru 8-9 ore “Este o mare risipă de resurse. Din aceasta cauză, generaţia Millennials, mult mai atentă cu planeta, ceea ce este foarte bine, a început să folosească servicii de sharing în absolut toate domeniile.”

Bogdan Enoiu a amintit cum înainte de 89 românii făceau “bonding”, se înghesuiau câte 3-4 într-o maşină, exista un fel de CAR la benzină, şi iată cum acum lucrurile se întâmplă din nou, din alt motiv însă.

O soluţie ar fi ca oamnii să meargă la birou împreună cu colegii în maşini electrice puse la dispoziţie de oraş şi de companii. Flow înseamnă sharing şi de maşini electrice, practic, oamenii vin cu maşinile electrice la birou după care acestea sunt luate de altcineva.

“Este singurul mod pentru a reduce numărul celor 1 milion 200 de mii de maşini care circulă în Bucureşti, cărora li se adaugă încă 10% din zona limitrofă. Vom fi sufocaţi”, a declarat Bogdan Enoiu.  

Business-ul de sharing a apărut acum 2 ani, fiind lansat la San Francisco de un fost angajat Uber, iar anul 2019 este momentul în care oamenii au început să folosească tot mai mult trotinetele electrice.

Din 500 de milioane de europeni nu a fost nimeni care să ocupe Europa cu acest serviciu şi atunci au venit tot cei de peste ocean. “Asta m-a motivat şi încercăm să ieşim în afară cu acest seviciu”, a dezvăluit Enoiu.

Sistemul este unic, pentru că doar în Singapore mai există sistemul cu încărcare la dock-uri la companii, se încarcă foarte uşor, consumă puţin, aproximativ 100 de lei pe lună.

Oamenii care folosesc maşinile electrice au la dispoziţie trotinetele atunci când mai au de făcut drumuri scurte în timpul zile, preţul este sub taxi: 2 lei pornirea

Bogdan Enoiu a apreciat că bucureşteanul este foarte civilizat, trotinetele se găsec în cartierele oraşului, oamenii le duc în dock-uri.  Ele pleacă din centru şi în timpul săptămânii ajung în cartiere. Trotinetele ajung la o viteză de 20-21 de km/oră.

Alături de trotinetele electrice există şi maşini electrice, iar acum se încearcă integrarea celor două aplicaţii, Flow şi eGO.

Serviciul va schimba faţa multor oraşe. Aplicaţia se poate descărca, iar oamenii îşi cumpără unul dintre pachete, de 10 lei, 30 de lei, 100 de lei. Costă 2 lei pornirea, 50 de bani minutul, există 20 de dock-uri în Bucureşti. Cine lasă trotineta în alt dock, îşi recuperează cei 2 lei.

 

Trotinete şi maşini electrice în aceeaşi aplicaţie

Maşinile electrice se deschid cu cardul, există şi o hartă unde se găsesc maşinile respective.

“Integrarea Flow şi BCR eGO va fi completă până la sfârşitul anului”, a anunţat Bogdan Enoiu. “În aceeaşi aplicaţie pot fi găsite şi trotinete şi maşini electrice. Poate la anul o să avem şi biciclete electrice. Am ajuns la 100.000 de curse. Am început pe 13 mai. Este un business de date. Business-to-government, cu primăriile, le pui datele la dispoziţie pentru o fluidizare a traficului,, business-to -business, companiile îşi iau abonamente de minute pe trotinete, plus la maşini electrice, business to consumer, fiecare îşi poate lua singur. Toate datele puse cap la cap ar trebui să ducă în timp la o viaţa mai curată. Aceasta este tendinţa. Diferenţa dintre birou şi acasă nu mai există. Birourile arată ca nişte sufragerii.”

 

Cât de periculos este să mergi cu trotineta electrică în Bucureşti

“Mergem pe pistă, e un început bun, în următorii 3-5 ani primăriile  şi cetăţenii trebuie să găsească soluţii de îmbunătăţire şi de mărire a numărului de kilometri pe care îi poţi face safe. Punctele de mare aglomerare la orele de vârf trebuie ajutate cu soluţii alternative.”, a spus Enoiu.

Casca nu e obligatorie, dar e bine să o porţi. Nu există încă un regulament pentru trotinetele electrice în Europa. “Trotinetele de sharing sunt safe, nu merg repede, în general eşti atent. Este molipsitor să mergi.”

“Suntem într-o luptă cu alte servicii americane, care au în spate Google. Plăcerea este să ne batem cu ei. Este o acumulare de date. A fost ambiţia mea să punem puţină inginerie.”

În acest moment, trotinetele Flow circulă în Bucureşti, Cluj Napoca şi Timişoara, iar la anul vor fi la Belgrad şi în Atena.