OPINII

Portretul României, studii de mall

De aproximativ 10 ani, cam de pe când “oamenii de știință din Marea Britanie” şi-au făcut simțită din ce în ce mai pregnant prezența, am dezvoltat un hobby mai puțin obișnuit: privesc oamenii.

Nu oriunde, nu pentru a-mi asigura un background vivant pentru gânduri, nu pentru a-mi pierde câteva minute. Ci la mall, ore întregi, mai exact, ultima oară, fix 5. Am descoperit o imensă plăcere în observarea sistematică a celor care vizitează și populează mall-urile, căutând să le surprind câteva trăsături de personalitate în trecerea fugitivă prin fața locului meu de observator incognito. Îmi exersez astfel practica observației (ca instrument antropologic), alte câteva “abilități” pe care mi le-am însușit în ultima perioadă (citirea comportamentului non-verbal, face-reading şi descifrarea personalității prin corelarea cu apariția publică) și mă încarc cu un anumit tip de energie pe care nu reușesc să o regăsesc în nici o altă preocupare. Această energie, un fel de  putere blandă-vesel-tolerantă (if this have any sense at all) se cere alimentată cam de patru-cinci ori pe an. Ultima dată însă, pentru prima oară, experiența mea de un deceniu de holbat aiurea la oameni s-a conturat în ceva palpabil.  Asemenea “oamenilor de știință britanici”, care se pare că au timp berechet, fonduri nelimitate și nimic altceva mai bun de făcut, asemenea lor zic, care nu își prezintă niciodată studiile și cercetările ci doar concluziile, iată mai jos “concluziile studiului meu de mall” pe care, cu infinită aroganță, am sa îl denumesc:

 

Portret al României,

Studii de mall. Tipologii, comportamente, chestii, socoteli

 

  • Familii în “City break” de o zi la mall: se plimbă ținându-se toți trei-patru-cinci de mână, vizitează magazinele fără vreun scop anume, fac mici cumpăraturi impulsive, trec pe la locul de joacă, mănâncă ln food court, ling agale la cornete de înghețată și încheie seara la film
  • Găști de puști cărora le este prea frig să se joace  în parc și hălăduie pe culoare cheltuindu-și mărunțisul de prin buzunare, la aparatele cu fise
  • Bunicuțe din provincie, îmbrăcate cu hainele bune, aduse de nepoți pentru prima oară la mall și care evită cu modestie privirile tuturor
  • Cupluri care se ceartă și în care, de regulă, El tace
  • Doi spanioli de vârsta a treia care trag de un cappuccino de două ore și îşi povestesc viața unul altuia... sunt încă la nivel de “usted”
  • A început să ne placă galben
  • Fugiți de acasă fără știrea celorlalți, să caute cadouri surpriză
  • Tipe singure venite la tocat timpul în lipsă de alternative mai atractive
  • Mame și fiice venite pentru quality-time și mai ales pentru vânat cadouri  pentru bărbații familiei
  • Puștoaice de 12-13 ani la vânătoare de chilipiruri, cu banii de alocație
  • Cupluri multirasiale cu copii superbi, ținuți de mânuțe de către amândoi părinții
  • Tătici care așteaptă resemnați, în fața magazinelor, sprijinind cărucioare cu bebeluși care dorm tun
  • Femei frumoase și suple care însoțesc bărbați cu burtă îmbrăcați cu pulovere mulate și mici
  • Pici plictisiți care se aruncă pe jos și sunt smuciți de mame nervoase. Sfârșesc de regula în brațele tatălui.
  • Cupluri de adolescenți care se țin de mână și se uită ochi în ochi 
  • Cupluri de vârsta a treia care se țin de mână și privesc senin înainte
  • Găști de 4-5-6 băieți de 14-16 ani, care se hlizesc din orice, se îmbrâncesc, vorbesc tare și punctează obscen la fiecare frază
  • Multe geci din puf, matlasate
  • Bărbați plistisiți și obosiți trași de mână de doamne zglobii cu chef de cumpărături
  • 97% dintre oameni sunt îmbrăcați în blugi 
  • Domni la costum cu cocarde tricolore în piept mergând agale, poate-poate i-o recunoaște cineva și va dori să le strângă mâna (nu au avut noroc!) 
  • Vecinii de peste drum care au intrat 15 minute să facă cumpărături în supermarket și traversează mall-ul în trening
  • Femei frumoase de pică
  • Întrebarea zilei: Gata? 
  • Clase de copii de gimnaziu, veniți din provincie să viziteze mall-ul, să meargă la film și la Mc. Nu s-au dezbrăcat când au intrat și așa îmi dau seama că toți sunt îmbrăcați prea subțire pentru gerul de afară
  • Domni ținuți de mâini de doamne 
  • Surori bucuroase că se revăd în situații fericite 
  • Tați emoționați, ieșiți la cumpărături și la masă, cu fiice adolescente puse pe achiziții cool
  • Dame singure la “vânătoare”. Se recunosc după puloverul mulat cu decolteu adânc, părul buclat ridicat și prins cu cleme, pantalonii de piele, cizmele cu toc cui și privirile-scanner
  • Oamenii străzii intrați la căldură, care fac ture “discrete” în fața fast-food-urilor pentru a prinde un rest dintr-o farfurie
  • Cupluri “aproape împreună”, ieșite la tatonat, descoperirea și evaluarea celuilalt
  • Baieți “cu mușchi” îmbrăcați în tricouri mulate 
  • Hipsteri plictisiti 
  • Străini gălăgioși cu multe sacoșe de cumpărături veseli că au găsit hainele mărcilor internaționale la prețuri foarte mici
  • O haină de vulpe argintie, lungă până în pământ, pe un țâr de fată, încălțată cu cizme cu toc cui și târând aproape pe jos o geantă cu pene
  • Gemene adulte îmbrăcate la fel
  • Bunici tonici care însoțesc nepoți obosiți
  • Provinciali care trag de troliuri, încărcați de bagaje, de haine și de pungi de cumpărături
  • Puștoaice nervoase și gălăgioase care își sună sau caută prietenii rătăciți 
  • Băieți care trec mândri şi grăbiți spre sala de fitness cu pasul ăla care urlă “ uitați-vă la mine, UITAȚI-VĂ LA MINE!!” 
  • Paznici la intrările în magazine cu atitudini de bodyguard prezidențial și privire de profiler
  • A doua limbă vorbită în mall este ebraica.
  • Caciuli funny și fulare colorate
  • Tinere pensionare fericite că au cu cine își pierde timpul într-un loc calduros, cu multe feluri de cafea
  • Prea multe mame supărate 
  • Puști nesiguri pe ei care butonează telefonul nervos, fără un anume scop, părând ocupați să răspundă cererilor insistente. Copiilor ăștia le este frică să se uite la oameni. Şi au uitat să stea pur și simplu.
  • Familii cu copii adolescenți, pe care îi țin încă părinții de mână
  • Bărbați uitați de soții pe băncile din zonele centrale
  • Alarme care se declanșează enervat la intrările în magazine
  • Copii frumoși ca niște îngeri
  • Unui numar mult prea mare de băieți le-au căzut tururile de la pantaloni
  • Bărbați care în așteptarea doamnelor își exersează răbdarea și își consumă energia traumatizând fermoarul de la geacă 
  • Una din 50 de puștoaice are statură și look de model
  • Specimen masculin rarisim : bărbatul care sprijină peretele, cu mâinile la spate, uitându-se liniștit la oameni. Nu se uită în telefon, nu mișcă nervos din picior, nu face ture, nu se uită spasmotic stânga-dreapta, nu cască, nu oftează, nu se joacă cu fermoarul. Doar stă! 
  • Mame care și-au îmbrăcat fetițele mai frumos decât pe ele însele 
  • Bărbați frumoși ca niște zei
  • Puștoaice cu buze grena și păr gras, lipit de cap
  • Rockeri grăbiți care traversează holurile cu mâinile în buzunare până la cot , cu pași uriași și privesc pavimentul. Nu se simt din lumea asta.
  • Suntem o nație normal-size. Obezitatea este o excepție
  • Figuri publice incognito sau cu low-profile-family-presence care încearcă să treacă neobservați în încercarea lor de a avea pentru puțin timp o viață normală
  • Bunicii cară sacoșele, bunicile cară hainele, tații cară copii și mamele împing cărucioarele. Invariabil
  • După vârsta de 50 de ani româncele nu se mai machiază
  • Pici care se plimbă cu scara rulantă
  • Specimen feminin rarisim: se odihnește, cu pungile de cumpărături lângă ea, cât timp domnul probează alături, în magazinul multibrand
  • Indiferent de sex și vârstă, 99.9 % dintre oameni poartă pantaloni
  • Au dispărut cizmele Ugg
  • Mame înalte și suple, cu fete înalte și suple, care pășesc ca niște regine 
  • Copii care își sărbătoresc ziua de naștere la mall cu gașca
  • Revistele de modă și emisiunile de styling își fac treaba: 1 la 100 de ținute sunt de copertă
  • Ca un paradox, bărbații cu cele mai mari burți poartă cele mai mulate haine
  • Cei mai drăguți: genul intelectual titrat/ șoarece de bibliotecă scos cu forța din casă și plimbat până la epuizare prin mall. Educația nu îi permite să protesteze, dragostea nu îl lasă să creeze animozități gratuite în cuplu, dar își jură că nu va mai accepta o astfel de experiență în această viață
  • Cele mai funny : pensionarele vesele îmbrăcate colorat, care se țin de braț și își spun porcărele la ureche
  • Bărbații din România nu se feresc să își arate dragostea în public
  • Prea mulți bărbati cu pantaloni mulați 

 

Ce poți  recunoaște la mall:

 

  • Cuplul în care ea căștigă mai mult decât el
  • Bărbații bucuroși că sunt tați
  • Străinii
  • Cuplurile care se tatonează, cele “aproape împreună”
  • Băieții la vânătoare
  • Doamnele care “țipă” după atenție
  • Perechile în care unul dintre ei nu știe/nu vrea să știe că celalalt este topit după ea/el
  • Pensionarele ieșite la plimbare într-un loc cu temperatură bună
  • Cuplurile cu Femela Alfa
  • Fetele pentru care mamele s-au uitat pe ele însele
  • Cuplurile cu femei-trofeu
  • Mamele singure cu copii, ieșite la cumpărături cu sora lor
  • Bărbații care au făcut armata
  • Femeile casnice care ajung rar la mall
  • Cuplurile în care amândoi fac sport
  • Adolescenții care nu ies din cuvântul părinților
  • Domnii
  • Femeile care se simt bine în pielea lor
  • Puștoicele care nu se simt bine în pielea lor 
  • Bărbații “neterminați“
  • Divele fără public 

 

 Ce NU poți recunoaște la mall:

 

  • Oamenii nefericiți 
  • Oamenii de succes
  • Cei care se luptă cu depresia
  • Cei care mâine nu vor mai fi
  • Geniile
  • Criminalii
  • Copiii agresați de părinți
  • Femeile victime ale violenței domestice 
  • Trădătorii
  • Cei care și-au ratat viața pentru că au urmat visele altora
  • Corupții
  • Dușii cu pluta
  • Viitorul Președinte
  • Autoarea acestui articol

Bună dimineața, popor MAGIC!

Cristina Turnagiu Dragna