Make Life Magic

Black Friday: marele FOMO lovește din nou

Luna noiembrie trezește la viață cumpărătorul din mine, așa cum primele raze ale soarelui trezesc ursul, primăvara.

Știam, ca tot omul, că se apropie Black Friday. Am discutat în familie dacă avem sau nu nevoie de ceva și am ajuns la concluzia că suntem bine cum suntem. Și că nu, nici espressor nu ne trebuie, din moment ce nu prea bem cafea, iar când bem, ne bizuim pe vechea noastră cafetieră.

Nu știu cum se face, dar aseară, ritmul nostru natural a fost întrerupt. De obicei, stăm pe canapea la televizor, apoi ne retragem în dormitor cu câte o carte. Ei, aseară am ajuns doar eu în dormitor cu cartea, în timp ce omul meu a rămas încă un pic. Am auzit cum scoate laptopul din rucsac și-l pornește. „Ce faci?”, l-am întrebat. „Mă uit un pic, doar un pic, să văd niște <<chestii>>”. Am ridicat din umeri și m-am întors la cartea mea. Fără să reușesc, însă, să citesc. 

FOMO, bată-l-ar vina!

S-a instalat o agitație măruntă în tot sistemul meu. Parcă n-aveam stare. Parcă nici perna nu mai era destul de moale. Parcă nici câinele cuibărit la picioare nu mai era la fel de cald. Așa că am întins mâna spre telefonul din noptieră. Și am intrat și eu pe câteva site-uri, doar așa, un pic, de verificare. 

FOMO, „fear of missing out” sau „frica de a nu rata ceva” e un concept pe care psihologii îl acuză de multe lucruri pe care le facem doar din teama de a nu rămâne pe dinafară. Așa ajungem să participăm la tot felul de evenimente, sindrofii sau cine mai știe ce, deși ne-am dori mult mai tare să ne odihnim. Așa ajungem, la 12 și ceva noaptea, să butonăm telefonul sau laptop-ul, în loc să dormim, în speranța că vom da peste acea ofertă care ne va pune, practic, pe tavă un obiect la meeeega reducere. Despre care obiect, desigur, tocmai am stabilit că nu ne este necesar. Și că ne-ar prinde mai bine sentimentul că am rămas cu banii în cont. 

De altfel, citeam că încasările generate de cumpărăturile realizate de către români, de Black Friday 2022, vor depăşi 400 de milioane de euro, cu 50 de milioane în plus față de ce s-a cheltuit anul trecut, cu aceeași ocazie. 

Black Friday e o treabă excelentă dacă decizi din timp că ai nevoie de ceva anume. Pasul doi e să urmărești o perioadă de timp prețul acelui obiect, ca să te asiguri că reducerea chiar e reducere. M-am ales, aseară, cu câteva lucruri care vor deveni cadouri de Crăciun (bravo mie, a fost o mișcare bună!), însă și cu o cordeluță pentru făcut bucle la rece, pentru care nu am părul suficient de lung. De redusă, a fost redusă. Și părul crește, așa că dacă nu mă mai tund un an și vreau bucle, m-am aranjat. 

Dimineața, ne-am trezit năuci (am depășit clar ora clasică de culcare), ne-am privit în ochi și ne-am mărturisit păcatele din noaptea de Black Friday. Ne-am gândit, în timp ce sorbeam din Inka, la copilul nostru de 16 ani. Măcar el a scăpat de FOMO de Black Friday. O fi ceva care ne afectează doar pe noi, cei crescuți în comunism. Mai știi? Apoi, a apărut și a zis: „Dar noi chiar nu luăm nimic de Black Friday?!” Ne-a rămas surogatul de cafea în gât, am început să râdem amândoi și ne-am dat seama că, până la urmă, un pic de FOMO n-a omorât pe nimeni. 

JOMO, atitudinea înțeleaptă pe care o vom dobândi, cândva (poate la anu')

JOMO e despre „joy of missing out”, adică bucuria de a rata ceva. Desigur, ceva ce nu-ți doreai cu adevărat. E despre a-ți da voie să spui „nu”, când toată lumea spune „da”. E despre a rămâne acasă, când ai chef să rămâi acasă, despre a nu face cumpărături dacă nu ai nevoie de lucruri, despre a-ți da seama că, uneori, ai deja cam tot ce-ți trebuie ca să fii fericit. Sau măcar mulțumit.

Vă urez să vă prindeți cât mai repede de farmecele subtile ale lui JOMO, iar mie îmi urez la fel. Anul ăsta, mi-a semi ieșit. 

Până la urmă, poate că magia lui Black Friday seamănă un pic cu un Moș Crăciun creat special pentru adulți. Știi că TU iei cadoul, știi că TU scoți cardul, însă primești cadou un preț mai bun. Cu condiția să nu cumperi lucruri de care nu ai nevoie - alea nu au niciodată un preț bun (practic, arunci banii pe fereastră), Black Friday poate fi o senzațională vânătoare de chilipiruri și reduceri. În consecință, pendulând între FOMO și JOMO, vă felicit dacă nu ați cumpărat nimic inutil de Black Friday, dar și dacă găsit ceva ce vă doreați de mult, la un preț excelent.

Foto: Pexels