Se apropie începutul de școală și vacanța se încheie. Este un moment bun să ne așezăm împreună cu copilul, să ne jucăm și să ne aducem aminte despre lucrurile faine din vacanță. Putem face un album de poze, putem povesti despre ce ne-a plăcut și pentru ce suntem recunoscători. Iar apoi, cu inima ușoară, putem planifica ce ne-ar plăcea să facem în următoarea vacanță – ca să avem mereu o bucurie la care să visăm.
Odată încheiat acest capitol cu recunoștință, ne mutăm atenția pe ceea ce urmează: începutul școlii.
Ce înseamnă pentru părinte
Pentru mine, ca părinte, începutul de școală vine la pachet cu logistică și organizare:
- buget pentru manuale, rechizite și haine potrivite;
- dimineți cu termene limită;
- presiunea dusului și adusului;
- gestionarea emoțiilor proprii și ale copilului.
Îmi amintesc câtă emoție am trăit în prima zi de școală a copilului meu, când intra în clasa pregătitoare. Era un nou capitol, cu oameni și situații necunoscute, cu potențiale prietenii pe viață. Eu am ales să fiu lângă el an de an și să lucrez independent. Mi-am făcut timp să învăț lucruri noi, să cresc împreună cu el. L-am dus și l-am adus de la școală, la fel și de la antrenament. Am fost lângă el fără să-l sufoc, însă tot timpul la îndemână dacă voia să povestim sau cerea ajutorul. Și a fost calea potrivită pentru noi, pentru că de la 12 ani ai lui am ales să locuim în orașe diferite.
Ce înseamnă pentru copil
Pentru copil, începutul de școală aduce o rutina structurată, cu:
- un program de învățare;
- ieșiri repetate din zona de confort;
- separări mai lungi de părinți.
Asta se va manifesta în faptul că va fi stresat, poate va cere mai multă atenția sau se va retrage fără să ne spună ce se întâmplă cu el.
Poate părea că nu contează dacă suntem sau nu prezenți, dar pentru copii este reconfortant să știe că părintele este acolo, că îi însoțește și îi susține. Prezența noastră le oferă siguranță și încredere, iar asta face diferența în modul în care se raportează la școală și la învățare.
Cum transformi rutina într-un spațiu de conectare
Noul program cu trezit, pregătit, dus și adus la școală poate fi mai mult decât o listă de sarcini. Poate fi un spațiu de conectare și bucurie.
- Dimineața, ia-ți un moment să te joci cu copilul sau să citiți câteva pagini dintr-o carte.
- Pe drum, puteți cânta împreună sau puteți observa ce vedeți pe geamul mașinii.
- Temele pot fi transformate în joacă și explorare, nu în presiune.
- Iar la final de zi, întreabă-l nu despre ce teme are, ci cum s-a simțit, ce lucru fain a făcut sau ce și-ar dori să mănânce.
Aceste momente mici sunt cele care construiesc încredere, siguranță pe termen lung.
Cum ne pregătim împreună
Întrebarea de la care am pornit însă rămâne: cum te pregătești tu și cum îl pregătești pe el – și cum vă pregătiți împreună?
Tu, ca părinte, ai nevoie de organizare, planificare și dialog deschis cu cei din sistemul tău de suport și cu angajatorul, astfel încât să setezi așteptările și să poți fi prezent la momentele importante de la început de școală.
Copilul are nevoie să înceapă mai din timp decât prima zi de școală activitățile de rutină, să purtați discuții despre ce urmează și să îi validezi ceea ce simte.
Împreună, aveți nevoie de timp de conectare și de ritualuri mici, care transformă schimbarea într-o experiență plăcută, nu într-o presiune.
Începutul de școală nu e doar despre manuale, uniforme și rechizite. Este despre emoție, siguranță și ancoră. Este despre setarea clară a priorităților pentru viața personală și cea profesională și alegeri asumate, dar și despre bucuria de a fi acolo – la serbări, la ședințele cu părinții, în fiecare dimineață grăbită, dar plină de sens.
Pentru copil, faptul că te vede prezent și implicat este una dintre cele mai puternice amintiri și repere pentru viitor. Chiar dacă îți spune să nu mergi, că nu vrea, fii acolo și ai încredere că e calea de urmat. Vă doresc un an școlar cu cât mai multe momente de conectare și învățare!