Creierul uman, deși complex și minunat, nu reușește să se oprească asupra tuturor informațiilor care vin către el, să le studieze cu atenție pe fiecare. El lucrează prin simplificare, pe repede înainte, de aceea se bazează pe un sistem de categorisire a acestora, pe baza unor elemente comune.
Cu alte cuvinte, avem nevoie, pentru a ne simți mai în siguranță și a decide cum să ne mișcăm, să grupăm oamenii, obiectele și evenimentele în categorii bazate pe asemănări.
Întrucât acest proces de categorisire are loc prin observarea celorlalți și a noastră înșine, îmbrăcămintea face ca această împărțire să fie imediat accesibilă minții, fiind caracteristica cel mai ușor perceptibilă.
Hainele capătă astfel un dublu rol simbolic în creionarea identității noastre:
- pe de o parte, ne ajuta să ne construim o identitate socială, prin Uniformizare (ne permit să ne simțim parte dintr-un grup);
- pe de alta, ne ajută să ne construim identitatea personală, prin Diferențiere (rol și aspecte individuale care ne diferențiază de ceilalți).
Influența culorilor asupra stării noastre de spirit
„Judecarea subconștientă a unei persoane în mai puțin de 90 de secunde, se bazează între 62% și 90% pe culori" (Martin Lindstrom, expert în neuromarketing).
Culoarea este un instrument simplu, dar cu influențe puternice la nivel psihologic (de exemplu, albastru este culoarea credibilității), fiziologic (galbenul crește metabolismul) și estetic (culorile reci flatează tenul cu subton rece).
În plus, culorile nu influențează doar interlocutorul (persoana care ne privește), ci s-a demostrat că ele ne influențează și pe noi înșine, când le purtăm (vezi conceptul de „enclothed cognition”: hainele pe care le purtăm ne influențează comportamentul).
De exemplu, putem folosi roșu în ținuta noastră atunci când avem nevoie de un boost de energie, turcoaz când vrem să promovăm comunicarea, albastru (nuanțe închise) când avem nevoie de putere de concentrare și claritate etc.
Bineînțeles, asta dacă nu avem vreo aversiune personală față de vreuna dintre aceste culori - și experiența personală este un indicator de luat în vedere (așa cum anumite alimente pot fi foarte sănătoase pentru majoritatea oamenilor și pot da alergii severe unora dintre noi).
Stil personal: se construiește de la sine sau se lucrează?
Dacă îți dorești ca stilul tău personal să-ți fie un aliat, nu un dușman, atunci el se lucrează.
Ne putem naște cu un bun instinct și simț estetic, dar, ca în orice alt domeniu, Cunoașterea (knowhow-ul, cultura) - pe de o parte - și Autocunoașterea - pe de alta - sunt elemente fundamentale în creionarea unui stil autentic, care ne pune cu adevărat în valoare.
Cunoaștere înseamnă înțelegerea unor elemente de baza din teoria culorilor, a rolului formelor și proporțiilor, cunoașterea stilurilor vestimentare și chiar o înțelegere a modei ca fenomen social.
Autocunoașterea necesară creării unui stil personal este atât interioară (alegerea hainelor și accesoriilor are legătură directă cu valorile, motivațiile noastre) cât și exterioară (cunoașterea propriului potențial estetic).
Cum facem hainele să spună despre noi ceea ce ne dorim să spună
Soluția (mea) în trei pași este:
1) apleacă-te (cu iubire) asupra potențialului tău estetic – asigură-te că pui în valoare ce ai de la mama natură – fiecare fizionomie se pune în valoare într-un anumit fel, fiecare siluetă are punctele ei tari; e păcat să lăsăm la voia întâmplării lucruri despre care, dacă ne informăm puțin, aflăm că se aplică foarte ușor în viața noastră de zi cu zi, schimbându-ne radical impactul;
2) asigură-te că te cunoști și pe interior – ce te motivează, ce te inspiră, care sunt atu-urile tale , care sunt vulnerabilitatile, ce aspirații ai, cum vrei să te vezi peste 10 ani; unde simți că aparții și unde nu;
3) la fiecare articol de îmbrăcăminte sau accesoriu pe care îl cumperi, întreabă-te în ce relație e acesta cu identitatea ta socială (te apropie de un anumit grup de apartenență?) și personală (cum te diferențiază el, comunicând atu-urile tale?).
E nevoie de sinceritate, vulnerabilitate și de dorința de a fi autentici. Dar și de cunoștinte specifice, că să știi să traduci asta în stil.
3 reguli pentru cumpărături cu cap
1. Nu cumpăra impulsiv, ci inteligent, cu lista făcută acasă, în fața șifonierului.
Ca să ai eficiență în garderobă (adică ținute “wow” și haine ușor de combinat) shopping-ul se face programat, cu necesarul în minte.
2. Urmează regula 1 la 3: cu fiecare pantalon / fustă din garderoba ta trebuie să poți crea cel puțin 3 ținute diferite.
Impactul vizual este creat cel mai mult de chip și partea superioară a corpului (la nivelul ochilor). De aceea, cel mai eficient este să ai mai multe bluze / top-uri în garderobă decât pantaloni sau fuste.
3. Mai puțin, dar mai bun
Lucrurile de calitate se văd. Chiar și ochiul neexperimentat reușește să surprindă această diferență.
Dacă vrei să fii și tu considerată o persoană de calitate, nu ignora această punte invizibilă între aparență și esență.
Nu ai buget pentru lucruri de calitate? Ba ai, te asigur. Trebuie doar redimensionată așteptarea cantitativă. În loc de trei bluze ieftine din poliester, o bluză de calitate din materiale naturale. Șifonierul îți va mulțumi. Și planeta îți va mulțumi, căci astfel vei face și un mic pas spre sustenabilitate.
Foto: Freepik