Magic News

Oana Pellea a dezvăluit ca s-a luptat cu depresia: “Ştiu cam toate etapele depresiei”. Cum ne ajută arta japoneză kintsugi în tratarea depresiei

Actriţa Oana Pellea a dezvăluit că ani la rând s-a luptat cu depresia, provocată de moartea părinţilor săi.

La 21 de ani, în 1983, ea îşi pierdea tatăl, celebrul actor Amza Pellea, iar suferinţa s-a acutizat când a murit şi mama ei.

Actriţa este acum ambasadorul campaniei “Să învingem depresia!” şi a vorbit despre drama sa în cadrul conferinței de lansare a campaniei de conștientizare.

Știu cam toate etapele depresiei. Am trecut prin asta în momentul în care mama mea a plecat dintre noi. Țin minte că ceea ce m-a făcut să cer ajutorul a fost tot mama mea, care era în prag de plecare pe lumea cealaltă și mi-a zis să pun mâna pe telefon și să cer ajutor. Țin minte ce hău negru era. Ca imagine, închideam ochii și dacă mă gândeam la viitor, nu vedeam decât un ecran negru. Nu mai voiam să ies din casă. Nu mai voiam să practic meseria. A fost un coșmar”, a povestit actriţa.

Am prieteni care trec prin depresie. Suntem, din păcate, din ce în ce mai mulți. Știu cât de greu este să îi conving pe cei care au depresie că oricine poate trece prin asta și că pasul cel mai important este să cerem ajutor. Există o teamă, o rușine de a mărturisi că trecem prin depresie. Eu am revenit numai cu ajutor. E o boală serioasă, dar e o boală care poate fi vindecată. Trebuie doar să o recunoști, să pui degetul pe problemă și să ai curajul să ceri ajutor”, a mai spus Oana Pellea.

Depresia și tulburarea depresivă majoră sunt subiectele unei campanii de conștientizare realizate cu ajutorul unor povești reale, transpuse în obiecte ceramice prin arta japoneză kintsugi.

Campania se numește ”Să Învingem Depresia” și a fost lansată de Coaliția Organizațiilor Persoanelor cu Afecțiuni Cronice (COPAC) alături de Janssen România. Scopul campaniei este să crească nivelul de informare și înțelegere despre provocările și stigma prin care trec cei care suferă de tulburări de sănătate mintală.

  • 300 de milioane de oameni din întreaga lume suferă de depresie – echivalentul a două treimi din populația Uniunii Europene.
  • În Europa sunt peste 40 de milioane de oameni diagnosticați cu depresie, adică de două ori populația României.
  • În cadrul populației generale, depresia se întâlnește mai frecvent la femei decât la bărbați.
  • Depresia este principala cauză de dizabilitate la nivel mondial.
  • Costurile economice ale depresiei s-au ridicat la 136,3 miliarde euro în Spațiul Economic European în 2007, adică echivalentul a aproximativ 265 euro pentru fiecare locuitor din prezent.
  • 1 din 10 persoane a lipsit de la serviciu din cauza depresiei, pierzând în medie 36 de zile lucrătoare pe episod depresiv.

Campania „Să învingem depresia” prezintă în România cinci obiecte de artă create prin metoda Kintsugi, inspirate de poveștile a cinci oameni care au suferit de depresie. Pentru a da viață fiecărei povești, artistul vizual Lidia Alina Nicolae a discutat cu cele cinci persoane și a gândit câte un obiect pentru fiecare.

“Kintsugi este arta japoneză antică de reparare a obiectelor ceramice sparte prin lipirea lor cu un lac cu pulbere de aur. Evidențierea crăpăturilor și imperfecțiunilor conferă nu doar unicitate unei piese, ci demonstrează și că obiectul a avut o viață proprie și o poveste de spus. Știu că depresia nu este ceva din care poți pur și simplu să te desprinzi, ci este o călătorie lungă… Filosofia din spatele kintsugi este că nu ar trebui să ascundem experiențele noastre negative. Din încercările grele ar trebui să ieșim mai puternici, mai valoroși, să ne reconstruim bucată cu bucată.", spune Lidia Alina Nicolae.